Waarom is het de moeite waard om voor ons te kiezen?

Over ons

Algemene renovatiediensten bieden een uitgebreid aanbod aan werkzaamheden die nodig zijn om zowel residentiële als commerciële gebouwen te verbeteren of te herstellen. Deze diensten kunnen variëren van interne en externe schilderwerken, timmerwerkzaamheden, installatie en reparatie van elektrische systemen, tot aan loodgieterswerk en vloerbekleding.

Bovendien kunnen deze services ook meer gespecialiseerde taken omvatten zoals het installeren van isolatie, het vernieuwen van keukens en badkamers, en het aanleggen van nieuwe daken. Het doel van algemene renovatiediensten is om de levensduur van een gebouw te verlengen, de veiligheid en het comfort te verbeteren en de algehele waarde van het eigendom te verhogen.

  • Grondwerken
  • Metselwerk
  • Dakbedekking
  • Installatie van sanitair
  • Schilderwerken
  • Tegelzetten

27 jaar
ervaring

Algemene voorwarden

 

1.       De partijen
De heer Kubicki, Marcin, handelend onder de vorm van een eenmanszaak naar Belgisch recht met ondernemingsnummer 0777.691.461, met adres te Ter Perre 62, 8530 Harelbeke (België), handelend onder de commerciële naam “Renovatiewerken MARBUD”. Hierna “MARBUD”,
en
elke natuurlijke persoon of onderneming in wiens opdracht MARBUD diensten of goederen levert, al dan niet voor de daadwerkelijke begunstigde, hierna “de klant”.
2.       Geldigheid, kennisname en aanvaarding
2.1 Deze algemene voorwaarden maken integraal deel uit van alle offertes, bestelbonnen en facturen van MARBUD, en zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen MARBUD en de klant, met uitsluiting van eventuele bijzondere of algemene voorwaarden van de klant.
2.2 Door beroep te doen op MARBUD, verklaart de klant uitdrukkelijk kennis te hebben van deze algemene voorwaarden en ze te aanvaarden. MARBUD streeft ernaar om de klant voldoende gelegenheid te bieden om de algemene voorwaarden te raadplegen en zodoende te aanvaarden. De klant kan deze algemene voorwaarden vrij inzien via de website of er een kopie van aanvragen door een e-mail te sturen naar info@renovatiemarbud.be.
2.3 Eventuele nietigheid of ongeldigheid van een van deze voorwaarden brengt niet de nietigheid mee van de andere bedingen of van de overeenkomst. De ongeldige of nietige bepalingen dienen dan gelezen te worden als een geldige bepaling waarbij het resultaat zo dicht mogelijk bij het beoogde resultaat van de ongeldige of nietige bepaling ligt.
2.4 Indien MARBUD en de klant een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst sluiten, zullen de bepalingen van de afzonderlijke overeenkomst voorrang hebben op deze algemene voorwaarden, voor zover hierin is toegestemd door MARBUD. Deze algemene voorwaarden zullen dan dienen als aanvullend recht, voor zover van toepassing.
3.       Aanbod en totstandkoming van de overeenkomst
3.1 De overeenkomst komt tot stand door (elektronische) ondertekening van de offerte en bezorging aan MARBUD of bevestiging van de opdracht op enige schriftelijke manier aan MARBUD (bijvoorbeeld per e-mail, whatsapp, SMS of enig ander schriftelijk communicatiekanaal).
3.2 MARBUD behoudt zich het recht voor om opdrachten naar eigen goeddunken te aanvaarden of te weigeren. Opdrachten afkomstig van een klant met dewelke een geschil bestaat of van een frauduleus lijkend profiel of waaruit een ernstige tekortkoming van de klant blijkt, mogen door MARBUD geannuleerd of geweigerd worden.
4.        Offertes en prijzen
4.1 Offertes worden gemaakt onder alle voorbehoud en zijn zonder verplichting vanwege MARBUD.
4.2 Offertes gelden steeds enkel voor de in de offerte vermelde tijd. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, is dit een termijn van 14 (veertien) dagen.
4.3 Uit offertes, prijsopgaven of (raam)overeenkomsten uit het verleden kunnen geen rechten ontleend worden voor toekomstige opdrachten.
4.4 Inlichtingen vervat in catalogussen, prospectussen en prijslijsten zijn zuiver indicatief en zijn geenszins bindend voor MARBUD.
4.5 De geraamde prijzen worden steeds weergegeven in de offertes. De prijzen worden geraamd op basis van onder meer de huidige marktconforme materiaalkosten, verplaatsingskosten en werkuren. Prijzen zijn steeds exclusief BTW.
5.       Factuur- en betalingsvoorwaarden
5.1 Facturen dienen steeds betaald te worden conform de betaalgegevens die op de factuur worden vermeld en binnen een termijn van 10 (tien) dagen, te rekenen vanaf de dag na hun verzending per e-mail, tenzij schriftelijk anders overeengekomen door partijen.
5.2 MARBUD behoudt zich het recht voor om voorschotten te vragen.
5.3 Bij overschrijding van de betaaltermijn, om welke reden ook, kan MARBUD een invorderingsprocedure starten, al dan niet via een externe partij aan wie hij hiervoor de nodige klantgegevens overmaakt. De klant blijft in elk geval gehouden tot een volledige vergoeding van de buitengerechtelijke en/of gerechtelijke incassokosten.
5.4 Factuurinvordering bij consumenten conform Boek XIX Wetboek Economisch Recht:
Na overschrijding van de betaaltermijn ontvangt de klant een gratis betaalherinnering en een termijn van 14 (veertien) kalenderdagen om het verschuldigde bedrag te voldoen. Voor deze eerste betaalherinnering worden geen kosten aangerekend. Bij overschrijding van de in de betaalherinnering vermelde termijn worden volgende invorderingskosten opeisbaar:
– Verwijlinteresten cf. art. 5 Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties: Dit is de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten en afgerond tot het hogere halve procentpunt.
– Eenmalig forfaitair schadebeding:
  • 20,00 € voor schuldvorderingen kleiner of gelijk aan 150,00 €
  • 30,00 € + 10% op het openstaande bedrag in de schijf tussen 150,01€ en 500,00€
  • 65,00 € + 5% op het openstaande bedrag in de schijf tussen 500,01€ met een maximum van 2.000,00€
5.5 Factuurinvordering bij ondernemingen: Bij laattijdige betaling zullen de verschuldigde bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd worden met een interest, dit is de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten en afgerond tot het hogere halve procentpunt (voor 2024: 12,5% op jaarbasis). Bovendien worden de op de vervaldag verschuldigde, maar niet betaalde, bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het nog verschuldigde bedrag, met een minimum van 40 euro, onverminderd het recht van MARBUD op een redelijke schadeloosstelling voor alle andere invorderingskosten welke dat vaste bedrag te boven gaan en die ontstaan zijn door de laattijdige betaling.
5.6 Bij niet-betaling van een factuur op de vervaldag, worden alle openstaande facturen onmiddellijk en volledig opeisbaar.
5.7 Bij niet-betaling van een factuur, behoudt MARBUD zich het recht voor om, zonder enige ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst, de verdere leveringen en/of prestaties op te schorten ofwel de overeenkomst als ontbonden te beschouwen, onverminderd zijn aanspraak tot schadeloosstelling.
5.8 De klant dient de facturen, in geval van betwisting van de factuur en/of de gepresteerde werken door MARBUD, door middel van een aangetekende brief te protesteren binnen de 8 (acht) kalenderdagen na de ontvangst ervan, en dit op straffe van verval.
6.       Uitvoering, wijziging en meerwerk
6.1 De klant verbindt er zich toe vooraf alle nodige maatregelen te treffen wat betreft de veiligheid en bereikbaarheid van de plaats waar de werken uitgevoerd moeten worden. De klant dient, in voorkomend geval, de buren en omwonenden tijdig te verwittigen voor eventueel lawaai en/of stof tijdens de werken.
6.2 De klant is zelf verantwoordelijk voor het voorzien van de nodige vergunningen, attesten en registraties.
6.3 De klant dient er steeds zelf voor te zorgen dat er voldoende gratis parkeergelegenheid is op maximaal 50 (vijftig) meter van de werf. De klant is zelf verantwoordelijk voor het tijdig in orde brengen van eventueel noodzakelijke aanvragen m.b.t. parking voor MARBUD (bv. aanvraag tijdelijk parkeerverbod en parkeerborden). Eventuele parkeerkosten en/of -boetes t.a.v. MARBUD ten gevolge van het niet (voldoende of correct) voorzien van deze parkeergelegenheid, worden steeds doorgerekend aan de klant.
6.4 De levering van water en stroom die in voorkomend geval nodig is voor de uitvoering van de werken door MARBUD, is steeds ten laste van de klant.
6.5 MARBUD zal de overeenkomst, de opdracht en de daarbij behorende werken steeds naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
6.6 Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft MARBUD het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden, al dan niet in onderaanneming.
6.7 Elke wijziging van de opdracht door de klant dient schriftelijk te gebeuren en kan aanleiding geven tot een nieuwe offerte, en dit naar eigen inzicht en beslissing van MARBUD. MARBUD behoudt zich het recht voor om in dat geval de termijn en/of de prijs aan te passen, bijkomende kosten aan te rekenen of de opdracht alsnog te weigeren.
6.8 Indien MARBUD de afgesproken werkzaamheden niet (naar behoren) kan uitvoeren of moet onderbreken door (onvoorziene) omstandigheden die buiten zijn controle liggen en/of niet vooraf door de klant werden aangegeven (bijvoorbeeld maar niet uitsluitend, vochtige muren, afbrokkelend pleisterwerk, etc. of de oppervlakken of ruimtes waar de werken moeten worden uitgevoerd blijken in veel minder goede toestand dan de klant vooraf heeft aangegeven), zal MARBUD de klant onmiddellijk informeren en mag hij de dienstverlening stopzetten of tijdelijk schorsen totdat de omstandigheden verholpen zijn, zonder hiervoor een compensatie verschuldigd te zijn aan de klant. De klant is in dat geval verantwoordelijk voor het verhelpen van deze omstandigheden voordat de werkzaamheden kunnen worden hervat of gestart. Indien er een nieuwe datum moet afgesproken worden om de werken uit te voeren of verder te zetten, is MARBUD gerechtigd hiervoor bijkomende kosten in rekening te brengen.
 
6.9 Meerwerken, te weten werken uitgevoerd door MARBUD bovenop de voorafgaandelijk vastgestelde opdracht (bijvoorbeeld in het geval van onvoorziene omstandigheden die ervoor zorgen dat de originele opdracht niet correct kan worden uitgevoerd vooraleer de onvoorziene omstandigheden worden verholpen), kunnen aanleiding geven tot bijkomende kosten die in rekening gebracht zullen worden op de factuur. MARBUD zal de klant hier steeds voor de start van de meerwerken van op de hoogte stellen.
 
6.10 De oplevering- en/of uitvoeringstermijnen worden enkel bij wijze van inlichting verstrekt en zijn derhalve niet bindend voor MARBUD, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen werd tussen partijen. MARBUD doet er in ieder geval alles aan om steeds binnen een redelijke termijn de werken of leveringen uit te voeren.
6.11 Vertraging in de levering en/of uitvoering kan evenwel nooit aanleiding geven tot boete, schadevergoeding, ontbinding van de overeenkomst of weigering om de gevraagde goederen en/of werken in ontvangst te nemen bij oplevering, voor zover deze vertraging niet uitsluitend te wijten is aan handelen van MARBUD.
  1. Definitieve oplevering en klachten
7.1 Klachten of opmerkingen over de uitgevoerde werken dienen binnen een termijn van 8 (acht) kalenderdagen na oplevering van de werken per aangetekende brief aan MARBUD te worden bezorgd. Tenzij andersluidend schriftelijk beding, wordt er overeengekomen dat als er binnen de 8 (acht) kalenderdagen na de uitvoering geen klachten of opmerkingen werden overgemaakt aan MARBUD, de werken geacht wordt definitief aanvaard te zijn door de klant. Dit tijdstip wordt dan ook gelijkgesteld met de definitieve oplevering.
7.2 Klachten inzake verborgen gebreken moeten onmiddellijk na de ontdekking ervan worden meegedeeld aan MARBUD, en dit op straffe van verval. Klachten moeten per aangetekende brief worden meegedeeld aan MARBUD.
7.3 Lichte verschillen, voor zover deze vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen zijn of algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen, worden niet beschouwd als conformiteitsgebrek of als een zichtbaar of verborgen gebrek.
7.4 Volgend op een ingebrekestelling van de klant, heeft MARBUD steeds het recht om de tekortkoming te herstellen.
  1. Eigendomsvoorbehoud
8.1 De eigendom van alle door MARBUD aan de klant geleverde en te leveren materialen, eindproducten en eindwerken, blijft bij MARBUD totdat alle vorderingen die MARBUD op de klant heeft, waaronder in elk geval de reeds bezorgde facturen, volledig zijn voldaan. Totdat deze vorderingen zijn voldaan, mag de klant de materialen en eindproducten niet gebruiken, verpanden of aan derden enig ander recht daarop verlenen, behoudens binnen de normale uitoefening van zijn bedrijf/gezinsleven.
8.2 MARBUD kan dit recht uitoefenen indien betaling uitblijft nadat de klant werd aangemaand om te betalen binnen een redelijke termijn. Wanneer MARBUD dit recht wenst uit te oefenen, brengt hij de klant hiervan op de hoogte via aangetekende brief. De klant wordt geacht hiervan kennis te hebben op de derde werkdag na de verzending.
  1. Wettelijk herroepingsrecht
9.1 De klant, indien die een consument is volgens art. I.1, 2° WER en geen onderneming of rechtspersoon, heeft het recht om zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen binnen een termijn van 14 (veertien) kalenderdagen, te tellen vanaf de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten.
9.2 Het herroepingsrecht is niet van toepassing op:
  • dienstenovereenkomsten na volledige uitvoering van de dienst voor zover de uitvoering is begonnen met de voorafgaande uitdrukkelijke toestemming van de consument, en mits de consument heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de onderneming de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd.
  • de levering of verstrekking van goederen of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de onderneming geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen;
  • de levering van goederen die snel bederven of met een beperkte houdbaarheid;
  • de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde goederen, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn (goederen op maat);
  • de levering van goederen die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
  • overeenkomsten waarbij de consument aan MARBUD specifiek verzocht heeft hem/haar te bezoeken om daar dringende herstellingen of onderhoud te verrichten; wanneer echter MARBUD bij een dergelijk bezoek aanvullende diensten verleent waar de consument niet expliciet om heeft gevraagd, of andere goederen levert dan vervangstukken die noodzakelijk gebruikt worden om het onderhoud of de herstellingen uit te voeren, is het herroepingsrecht op die aanvullende diensten of goederen van toepassing;
9.3 De klant dient de beslissing om te herroepen in elk geval te melden aan MARBUD voordat de herroepingstermijn is verstreken en dit via een ondubbelzinnige verklaring (bv. per e-mail).
9.4 Bij herroeping zal MARBUD alle tot op dat moment ontvangen betalingen aan de klant terugbetalen binnen maximaal 14 (veertien) dagen nadat zij op de hoogte is gesteld van de beslissing tot herroeping.  Indien er in die periode reeds kosten werden gemaakt door MARBUD, is deze gerechtigd om deze in rekening te brengen en dienen deze door de klant te worden vergoed.
9.5 Het herroepingsrecht is niet van toepassing voor klanten die een onderneming zijn volgens art I.1,1° WER (en dus geen consument). Elke annulering van de overeenkomst door de klant die een onderneming is, wordt geacht onder artikel 10.1 van deze algemene voorwaarden te vallen.
10.    Stopzetting van de overeenkomst
10.1 De klant is gerechtigd om de overeenkomst eenzijdig te verbreken, ook al is het werk reeds begonnen, mits hij/zij MARBUD schadeloos stelt voor al zijn uitgaven, al zijn arbeid en zijn winstderving. De winstderving van MARBUD wordt steeds forfaitair begroot op 20% (twintig procent) van de prijs van het deel van de werken dat op het ogenblik van de eenzijdige verbreking nog niet werd uitgevoerd. De door MARBUD reeds bestelde en/of aangekochte materialen dienen integraal te worden betaald door de klant.
10.2 De partijen zijn gerechtigd om de overeenkomst voortijdig van rechtswege en met onmiddellijk effect buitengerechtelijk te ontbinden, mits aangetekende schriftelijke kennisgeving, indien één van de partijen een ernstige inbreuk pleegt op haar contractuele verplichtingen en nalaat deze inbreuk te corrigeren of te beëindigen na ontvangst van een schriftelijke aanmaning vanwege de andere partij (zoals beschreven in artikel 11.10), Bij ontbinding als beschreven in deze clausule, is de in gebreke blijvende partij van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling, gehouden om de schadelijdende partij te vergoeden en te vrijwaren voor alle schade (in de ruimste zin van het woord) die zij hierdoor lijdt, die wordt bewezen naar gemeen recht.
11.    Overmacht en aansprakelijkheid
11.1 MARBUD mag de overeenkomst ontbinden indien hij zijn verplichtingen niet kan nakomen door tijdelijke of blijvende overmacht. Onder overmacht, wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en rechtspraak wordt begrepen, alle van buitenaf komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop MARBUD geen invloed kan uitoefenen, maar waardoor MARBUD niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Daaronder worden in ieder geval, maar niet uitsluitend, begrepen: brand, ongeval, ziekte, foutieve levering door derden, werkstaking, oproer, oorlog, maatregelen van overheidswege en transportbelemmeringen. In dat geval heeft de klant recht op teruggave van reeds aan MARBUD betaalde bedragen, zonder bijkomende schadevergoeding, voor diensten die nog niet geleverd werden.
11.2 Bij overmacht worden de verplichtingen van MARBUD opgeschort. In dat geval is hij enkel verplicht de werken dan wel de andere verbintenissen uit te voeren, zodra dit redelijkerwijze mogelijk is. Indien MARBUD bij het ontstaan van de overmachtsituatie, al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen, is hij gerechtigd het reeds uitgevoerde werk afzonderlijk te factureren en is de klant gehouden deze factuur te voldoen.
11.3 De aansprakelijkheid van MARBUD en/of zijn aangestelden is beperkt tot directe schade en is enkel inroepbaar voor zover deze het gevolg zou zijn van zijn opzet, zijn grove schuld of die van zijn aangestelden of lasthebbers, of, behoudens overmacht, voor het niet-uitvoeren van een verbintenis die een van de voornaamste prestaties van de overeenkomst vormt. MARBUD is nooit aansprakelijk voor of gehouden tot vergoeding van immateriële, indirecte of gevolgschade, met inbegrip van (doch niet beperkt tot) winstderving, omzetverlies, inkomstenderving, productiebeperkingen, administratie- of personeelskosten, een verhoging van de algemene kosten, verlies van cliënteel of vorderingen van derden.
 
11.4 Voor zover MARBUD bij de uitvoering van zijn verbintenissen afhankelijk is van de medewerking, diensten en leveringen van derden, is hij niet aansprakelijk voor enige schade voortvloeiend uit hun fout.
11.5 De aansprakelijkheid m.b.t. de geleverde en gebruikte producten en materialen is beperkt tot de door de fabrikant verstrekte waarborgen.
11.6 MARBUD kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor schade veroorzaakt door normale slijtage, onvoldoende onderhoud of verkeerd gebruik, wijzigingen en/of herstellingen door een derde uitgevoerd.
11.7 Het bedrag van de aansprakelijkheid van MARBUD is ten allen tijde en in elk geval beperkt tot maximaal het bedrag dat terzake door de aansprakelijkheidsverzekeraar van MARBUD wordt uitgekeerd. Indien er geen tussenkomst is van een verzekeraar, is de aansprakelijkheid van MARBUD beperkt tot maximaal het factuurbedrag van de geleverde werken of goederen die de aansprakelijkheid van MARBUD hebben geactiveerd.
11.8 Indien de klant door een contractuele of buitencontractuele tekortkoming uit zijn hoofde, de aansprakelijkheid van MARBUD in het gedrang brengt, dient hij of zij alle nodige maatregelen te nemen om MARBUD te vrijwaren van elke schade die hij hierdoor kan oplopen.
11.9 MARBUD mag steeds vertrouwen dat de informatie die door de klant werd aangeleverd correct is. Indien de aansprakelijkheid van MARBUD in het gedrang komt omwille van foutieve informatie die werd aangeleverd door de klant, dient de klant alle nodige maatregelen te nemen om MARBUD te vrijwaren van
elke schade die hij hierdoor kan oplopen.
11.10 Indien een der partijen de overeenkomst niet, slechts gedeeltelijk of incorrect uitvoert, verwittigt de partij die schade geleden heeft, de andere partij hiervan schriftelijk (per aangetekende brief) binnen de 8 (acht) kalenderdagen met opgave van reden en een inschatting van de geleden schade.
12.    Verwerking van persoonsgegevens
12.1 MARBUD en/of zijn aangestelde(n) verzamelen en verwerken de persoonsgegevens die zij van de klant ontvangen met het oog op de uitvoering van de overeenkomst, voldoen van bestellingen, levering van goederen, behandeling van klachten, factuurinvordering, het klantenbeheer en de boekhouding in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Belgische wetgeving ter zake. De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of het gerechtvaardigd belang.
12.2 De verwerkingsverantwoordelijke is in dat geval De heer Kubicki, Marcin, handelend onder de vorm van een eenmanszaak naar Belgisch recht met ondernemingsnummer 0777.691.461, met adres te Ter Perre 62, 8530 Harelbeke (België), handelend onder de commerciële naam “Renovatiewerken MARBUD”.
12.3 MARBUD bewaart deze persoonsgegevens nooit langer dan noodzakelijk is om zijn diensten optimaal te kunnen leveren of wettelijk verplicht is. Voor gegevens die noodzakelijk zijn voor de boekhoudkundige en/of fiscale verwerkingen is dit een termijn van 7 (zeven) jaar. Zodra de informatie niet meer noodzakelijk is, zal deze gewist worden.
12.4 MARBUD treft alle redelijke technische en organisatorische maatregelen die nodig zijn om de persoonlijke gegevens te beschermen tegen ongeoorloofde toegang, verlies, misbruik of wijziging,  bijvoorbeeld door het gebruik van versleutelingstechnologieën en het beperken van de toegang tot de gegevens tot geautoriseerd personeel.
12.5 De klant bevestigt dat hij/zij afdoende werd geïnformeerd over de verwerking van zijn/haar persoonsgegevens en over zijn/haar rechten op de inzage, verbetering, overdraagbaarheid, het wissen en bezwaar. Na voorlegging van een geldig identiteitsbewijs kan de klant via een schriftelijke, gedateerde en ondertekende aanvraag gratis een schriftelijke weergave van de persoonsgegevens die MARBUD van hem/haar heeft verzameld, verkrijgen.
12.6 De klant bevestigt dat hij/zij ervan op de hoogte is dat hij/zij steeds een klacht kan indienen bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (www.gegevensbeschermingsautoriteit.be – Drukpersstraat 35, 1000 Brussel) m.b.t. de verwerking van zijn/haar persoonsgegevens.
13.    Geschillen en toepasselijk recht
13.1 In geval van geschillen die voortvloeien uit of verband houden met deze algemene voorwaarden, de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van de overeenkomst of de diensten, zullen partijen streven naar een minnelijke oplossing.
13.2 Het Belgisch recht is van toepassing op geschillen met betrekking tot deze algemene voorwaarden, de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van de overeenkomst of de diensten, die niet via minnelijke weg kunnen worden opgelost, met uitzondering wanneer de dwingende bepalingen inzake toepasselijk recht voor consumenten spelen en een ander recht aanwijzen. Bij gerechtelijke geschillen zijn de Belgische rechtbanken van de zetel van MARBUD exclusief bevoegd, behalve wanneer de dwingende bepalingen inzake consumentenovereenkomsten van toepassing zijn en een andere rechtbank aanduiden.